Rapphönsjakt

I fredags var det premiär för årets rapphönsjakt. Kosan styrdes då mot Skåne med tre pointrar och vorsteh i bagaget. Huvuddelen av dagen förde jag hund för ett gäng glada smålänningar tillsammans med pointermannen Bertil Mårtensson och Robert Rönngren. Då jag inte själv höll i bössan kunde jag fokusera på jyckarna och Epson och Hatari presterade stundtals briljanta fågeltagningar. Lydnaden i uppflog och skott satt i sen fjälljakten (eller kanske trots densamma). Vid fyratiden hade nog ett tiotal rapphöns skjutits över vardera hund och jaktgästerna tackade nöjda för sig. Bertil och Robban var tvungna att åka hem, men jag lämnades kvar med uppmaningen ”gå och jaga, och skjut så många höns du vill”. Ett sådant generöst erbjudande från Robban skulle givetvis (miss)brukas och med en näve patroner i fickorna och Stella lös begav jag mig mot några intressanta markavsnitt. Det var ju lite som att släppa in en iller i hönsgården, och halvannan timme senare hängde 9 fina rapphöns i slingorna. Den eftermiddagen med den sjunkande septembersolen i ansiktet, en lätt fin bris, gyllenbruna stubbåkrar och ett fint samarbete mellan Stella och mig skall jag sent glömma! Bilden intill är på Stella med husses bössa och resultat.

Idag, söndag, var det dags för mig att bjuda igen, och klockan nio mötte Robban upp undertecknad och fyra andra grabbar på fälten i Östra Frölunda. Ett mer än skapligt väder, fint skytte och närmast klanderfria hundarbeten resulterade i 43 fällda rapphöns. Extra kul var att lilla Zita, som knappt varit i fågel ännu (jag har inte bråttom med unghundarna), dels hittade en liten kull själv, samt apporterade en skammad rapphöna som två av de mer rutinerade hundarna inte lyckats finna. På bilden syns jag med Stella och Robban med sin duktiga vorsteh Michrima Chess.

Detta inlägg publicerades i Jakter, Pointer, Vorsteh. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar