Stövardrev!

Den senaste tiden har tyvärr stövardreven blivit alltför få för min del. Fågeljakter och jaktprov har tagit upp den mesta av tiden utanför arbetstid. Nu blickar jag emellertid med stora förväntningar fram emot en lång tid av jakt med samtliga hundar. Det minst sagt trista vädret till trots har i alla fall Foxy och Banjo levererat de gånger jag släppt dem. Nedan är en liten filmsekvens från dagens drev av Foxy. Drevdjuret, för dagen en hare, har sprungit vägen emot mig och hoppat av densamma. Foxy spiller ingen tid på avhoppet, utan tar ledigt an löpan in i skogen. Jag är övertygad om att den unga rävhunden lär sig ett och annat om spårnoggrannhet och systematiskt tapptarbete om man låter dem driva en Jösse då och då mellan rävdreven. Att detta skulle vara skadligt för rävintresset motbevisas av Banjo, för vilken jag sköt tjugotalet harar under hans andra säsong (i tillägg till lika många rävar), men därefter endast fällt räv, totalt 126 stycken, och övrigt rovvilt. De senaste åren kan antalet harupptag av honom räknas på ena handens fingrar.

 

Det här inlägget postades i Finsk Stövare, Jakter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

