Omväxlande jaktdag och positiva HD-besked!

Kall och hård ostlig vind gav knappast förutsättningar för kvalitetsjakt idag. Vid morgonens stövarsläpp såg jag emellertid älgko med kalv på hygget bakom gården. När jag efter ett par resultatlösa timmar, trots riktigt bra sökrundor av Foxy, kopplade och for hem hade Torbjörn just släppt tidigare nämnda jämten Kasper i hopp om upptag på de observerade älgarna. Jag tog studsaren och gick ett stycke nedför vägen till en plats dit de rimligtvis skulle komma, såvida de inte stod fast i upptaget. Jag hade bara stått still i en halvminut när Kaspers skall började eka strax bakom Ljunglid. Ett par minuter senare kom älgarna i gångstånd rakt emot mig. Det ligger en uråldrig skönhet i synen av en jämthund kring de majestätiska djuren. Hundkallet, kons utfall och kalvens graciösa rörelser måste tjusat stenåldersjägaren på just samma sätt. På bara fem meters håll stannade kalven, stirrade på mig och skulle precis kasta om då .30-06-kulan träffade i bogen. Det var således en kort, men ändock minnesvärd älgjakt. Kasper luggade den fallna kalven och klappades om av mig i väntan på Torbjörn. Extra roligt är minnet av en älgkalv jag sköt för Kaspers far Åsebos Chap för ett par år sedan. All jakt med bra hundar är kul!

Torbjörn Stenssons jaktmaskin Kasper fixade en älgkalv åt mig

Torbjörn Stenssons jaktmaskin Kasper fixade en älgkalv åt mig

Ett par timmar på eftermiddagen tillbringades med Nora, Fröken och Edison på fälten utanför Varberg. Det bistra vädret och annalkande mörkret hade nog redan tvingat de flesta fasanerna till nattkvisten, men ett par stycken fann vi, dock utan att skjuta någon. Att ge hundarna tillfällen att skaffa erfarenhet, trots att omständigheter såsom väder och vind inte är optimala, tror jag ändå är oerhört viktigt. Det är sådant som lägger grunden till den rutin som efter några år resulterar i fler fåglar i säcken!

I onsdags var jag hos veterinären med finskstövaren Foxy, samt pointrarna Lyngberga Nora, Gamekeeper’s Fröken Finemang och Fantasi för HD-röntgen. Redan igår hade SKK fört in resultaten i databasen och glädjande nog hade Nora B och övriga A. Inga bekymmer där med andra ord!

Lyngberga Nora står för löpande fasaner

Lyngberga Nora står för löpande fasaner

Det här inlägget postades i Finsk Stövare, Jakter, Pointer, Vorsteh. Bokmärk permalänken.

Kommentera

