Rävjakt ända in i kaklet!

När jag ringde en ovanligt morgontrött Christian Karlsson i morse deklarerade jag att dagens resultatmål var tre rävar på paraden. Vi skulle jaga tillsammans med Johan och Carl-Fredrik på Myckhults fina marker i Halland med Banjo och Foxy.

Banjo ruskar om den fallna räven efter tre och en halv timmas drev.

Banjo ruskar om den fallna räven efter tre och en halv timmas drev.

Banjo började givetvis väcka strax efter det att Christian släppt honom. Jag släppte Foxy i ett annat markavsnitt. Efter kanske en halvtimmas väckande var Banjos räv på benen och drevet buktade stort, men regelbundet längs med en ås. Samtliga av mina tre jaktkamrater fick se räven på drevet, men ingen av dem fick den i skotthåll. Foxys första timmar i marken spenderade hon kring ett större gryt med det kärnfulla namnet ”sockertoppen”, dock utan upptag. När Banjo drivit i tre timmar kopplade jag henne därmed, och tog mig till ett pass vid den punkt där Banjo börjat väcka på slaget. En knapp halvtimma senare kom räven, en tik, i lätt och obekymrad galopp snett emot mig. I den glesa gallringsskogen var det bara att släppa in henne i säkert håll och när hon passerade bakom en lite grövre granstam lyfte jag bössan till axeln. I nästa lucka mellan stammarna lät jag skottet gå och hon föll död ner i smällen. Banjo drev fram och belönades med några minuters ruskning av räven.

Två trötta jaktkamrater med dagens andra räv.

Två trötta jaktkamrater med dagens andra räv.

Därefter släppte vi på nytt. Foxy gick troligtvis på ett gammalt slag och ändade med att trassla kring ett annat känt gryt vid en sjöstrand. Banjo tog upp ännu en räv, vilken efter en halvtimmas drev kröp in i det ovan nämnda ”sockertoppen”. Ännu en gång kopplades Foxy och när vi kom fram till Banjo, som stod och grävde i grytöppningen, fick Diana första försöket. Hon for ner i det stora grytkomplexet, men trots idogt arbete förmådde hon, kanske p.g.a. sin ringa rutin, inte få räven att flytta på sig. Grytpejlen visade att hon låg djupt, ca 9 meter ner, och efter en halvtimma valde jag att kalla henne till mig och koppla henne. Vi bytte därmed hund till Christians lilla bittra och synnerligen tvära Russel-tik vid namn Bea. Det tog 5 minuter, sen kom räven i god fart, vilken avtog abrupt i det ögonblick den fick en unison kanonad från trenne bössor. Klockan var nu halv fem och de flesta hade nog varit belåtna med två skjutna rävar på en dag. Dock var ju det uttalade målet minst tre för vår del, varför vi raskt begav oss till det gryt kring vilket Foxy uppehållit sig under sista släppet.

Christian och "Bea" med dagens tredje räv, skjuten i det sista ljuset.

Christian och ”Bea” med dagens tredje räv, skjuten i det sista ljuset.

Tack vare snön och grytets belägenhet i gles bokskog var det hyggligt ljus även vid klockan fem, då vi var på plats. Bea delade Foxys intresse för grytet och gled tyst ner i en av de fem ingångarna. En minut senare kom räven som skjuten ur en kanon från den nordligaste öppningen. Christian och jag gjorde gemensam sak av skjutandet och dagens tredje räv tumlade runt i snön och blev liggande. Därmed var vi ”i hamn” och med tre rävtikar mindre på marken ser det fortsatt ljust ut för övrigt småvilt. Dessutom blev dagen en fin start på februari och mars månaders rävjakter med stövare och terriers. det är en härlig tid nu!

Nöjda jägare och hundar med dagens resultat. Jag tror bestämt jaktvärden Carl-Fredrik, som står bakom kameran, var belåten han också...

Nöjda jägare och hundar med dagens resultat. Jag tror bestämt jaktvärden Carl-Fredrik, som står bakom kameran, var belåten han också…

Det här inlägget postades i Finsk Stövare, Jakter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

