Två drevrävar för Foxy!

Hittills har säsongen för Foxy präglats av otur och ”stolpe ut”. Hon har förvisso lugnat sig betydligt med rådjursdreven och är praktiskt taget RR, även om ett och annat återfall på ett par minuter kan förekomma. Hon har inte drivit hare sedan i höstas, trots att jag inte ansträngt mig för att dämpa hennes intresse för detta villebråd. Istället tycks det mig att hennes passion för att driva räv har vuxit sig allt starkare och man hör tydligt en annan klang i skallet när Den Röde är framför henne. De många, och ibland långa, fina dreven har emellertid inte krönts med ett skott. Förrän idag.

Jakten försiggick med Roland Nilsson och co. i Dalstorp. På hårt skarföre tog Foxy upp på ett timsgammalt slag. Ingen märkvärdig prestation i sig, och efter blott fem minuter gick den lilla rävtiken i pass hos Anders som satte punkt. Att för en gångs skull få berömma Foxy vid en fälld räv kändes mycket bra, och när Christian meddelade att han sett ännu en räv i anslutning till drevet yppades ju en fin möjlighet att bekräfta det positiva i hennes bravad. Således släppte jag henne på det slaget och tio minuter senare ljöd åter drevskallet. Den här gången buktade räven snävt i en dryg halvtimma innan den slutligen gick i pass hos just Christian som inte gjorde några misstag med bössan. Därmed beslutade jag att låta Foxy smälta sina upplevelser och ladda inför kommande jaktdagar. Man skall sluta på topp!

Banjo släpptes alltså vid lunchtid, fann ett slag och efter en halvtimmas väckning var räven uppe. Det hårda föret kombinerat med en synnerligen springglad räv blev en riktig utmaning för min gamle gosse. Tyvärr gick den räven aldrig riktigt i pass. Många passkyttar såg den och t.o.m. jag fick en skymt av den när jag väntade i det falnande ljuset vid halv-sextiden. Dock exponerade den sig aldrig för skottchans och mörkret tvingade oss sedan att koppla Banjo och lyfta på hatten åt räven. Dagen var ju trots detta mycket lyckad och jag ser fram emot en ketchup-effekt för Foxys del!

Ibland är Diana nådig; två drevrävar på en timma!

Ibland är Diana nådig; två drevrävar på en timma!

Drevräv nummer två gick i pass hos Christian Karlsson

Drevräv nummer två gick i pass hos Christian Karlsson

Anders sköt dagens första drevräv för Foxy

Anders sköt dagens första drevräv för Foxy

Det här inlägget postades i Finsk Stövare, Jakter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

