En bra helg med Foxy, Banjo och Diana

Rävjakterna avlöser varandra såhär års. Igår jagade jag i Fritsla hos min synnerligen jaktintresserade chef Thomas. Banjo hade helt enkelt en dålig dag och presterade praktiskt taget inget av värde. Ovanligt när det gäller den hunden, men de är inga maskiner, våra kära stövare! Lyckligtvis trädde Foxy in och levererade en drevräv till Per-Erik, som fällde den efter en serenad från drillingen. Att upptaget på den räven föregicks av ett långt slagarbete, samt att Foxy redde ut en svårare tappt när räven sprungit över en frusen sjö känns extra hoppingivande för framtiden!

Per-Erik klappar om Foxy efter ett förstklassigt arbete.

Per-Erik klappar om Foxy efter ett förstklassigt arbete.

Dagens jakt försiggick på de marker där jag började min jaktliga bana, åtminstone med riktiga bössor, för 20 år sedan. Att jaga med Martin, Rolf, Lasse, Egon, Andreas m.fl. är alltid roligt och Döve by utanför Börstig är härligt att återse! När Banjo dessutom tog igen gårdagens formsvacka och drev en trångt buktande räv omkring mitt pass fanns inget annat att önska! Tyvärr valde räven att gå i gryt innan jag fick den i håll, varför Diana plockades ut ur bilen. Efter ett kortare arbete av henne kom räven i mycket hög fart, vilken ökade ännu mer efter fyra praktbommar från Martin och mig. Vi såg förvånat på varandra; ”Hur i hel**te kunde vi bomma den?!”. Sedan tittade vi efter den flyende räven som mötte Martins schillertik Isa blott 40 meter från grytet. Man kan lugnt säga att det blev ett rejält påstick, varefter räven gick i pass och blev skjuten efter 10 minuter.

Banjo och Diana ruskar om dagens räv. Martin och Isa, som drev den i pass, ser på.

Banjo och Diana ruskar om dagens räv. Martin och Isa, som drev den i pass, ser på.

Det här inlägget postades i Finsk Stövare, Jakter, Tysk Jaktterrier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

